Kişinin yasevimliığı cemiyet süresince kıymeti olan , kabiliyet, çizi ve gayrı davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tübaşöğretmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değhizmetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanılamamı bünyelabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin amaçlarına elverişli ) değhizmetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis gereğince;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde değhizmettirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değhizmetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç bel kemiği öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek amaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı parçalanmamış kültürler derunin ayrımsızdır. Amaçların içeriği ve öğrenme derunin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre gereğince değhizmetebilir, ancak sürecin doğası değhizmetmez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca biraşkın filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü tanılamamı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değhizmetikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın süresince eğitime üzerine bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değhizmetikliği” ve “müddetç” kadar kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Yetişek, âdemoğlu derunin ömür boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik yani beklentilere ve hedeflere elverişli olabileceği kadar istenmedik yönde de gelişebilir. Yetişek sürecinin hizmetletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kadar gelişigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim bilimi merkezleri kadar mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim bilimi ise informal eğitidir. Kısaca eğitim bilimi yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi sürdürmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belli bir niyet ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise kendi kendine gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir cümle olarak ele alındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç bel kemiği ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Memba; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Müddetç; mektep süresince gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, izin, test geriları kadar istenilen davranış değhizmetiklikleridir.